2008/06/30

鴨食鴨骨

近年本地有所謂「粵語正音運動」,發源於大學,多年嚟得到教育系統嘅支持,喺大、中、小學粵音中文教學、粵語電台及電視廣播等方面漸漸紮根,造成影響。

同時又有所謂「廣府話救亡運動」,組織者激烈反對「粵語正音運動」,認為該「運動」係要「謀殺廣府話」。

上便篇題「鴨食鴨骨」,意思絕對唔係譏笑對壘雙方喺度鴨食鴨骨,係就索性用句廣府俗語:「狗咬狗骨」。 所以要話鴨食鴨骨,其實係從我地奇妙嘅粵語音韻現象,偶然聯想出嚟嘅一句廢話而已。

第一個鴨字,唔係「劏雞殺鴨」嗰個「鴨」,「劏雞殺鴨」個「鴨」讀「中入聲」,而家呢個「鴨」字係口語變調,音值同陰上聲相若。由於其調性未為專家承認,無以名之,姑且擅自叫佢做「入陰上」。

廣州音系一如其他現代漢語方言,承繼自古漢語。不過,可能因為過去一二千年嚟地緣阻隔,佢偏處嶺南,語音發展歷程同北方話好唔同,保留咗比較多嘅古漢語特徵。 廣州音系唔只聲調多,而且三種鼻韻尾同對應嘅三種塞音韻尾齊全。 北京音系已經失去存在於古漢語嘅雙唇鼻輔音韻尾 -m, 同埋三個塞音韻尾 -p, -t, -k, 即係話:北京音系失去咗「入聲」。

雖然係噉,並唔係話廣州音系一二千年嚟一成不變,保留完整嘅古音系統。 世界上冇一種語音系統可以保持百年不變,何況千年! 好似英語噉,明明係拼音文字,但係講英語嘅人就係唔理你點拼,話變就變。 譬如話:God bless this dog eat dog world, 明明係 gawd, dawg 嘛,但係有一類美國英語會講成 gahd, dahg. Dog 裏頭嘅開口圓唇低元音O, 已經變為展唇。 啲噤基本嘅表音符號,居然都可以夾硬改變!

不過即使係噉,現今啲英格蘭人就算心裏頭唔多順,甚至認為美國英語唔算係 Standard English, 但斷斷唔會話美國人讀錯音。

語音可以用權威強行規範,但係作用好有限;縱能規範於一時,不能規範於長遠;縱能規範少數乖乖考試精英,不能規範廣大曳曳人民群眾。

成個聯合王國嘅面積只有區區二十四萬平方公里,人口不過六千萬,自有 RP 以來,自有 BBC 以來,一直未有擺脫南腔北調嘅語言現實。 曾幾何時,語言專家以為可以用 RP 統一全國方言,後來明白無能為力。 雖然同係 English, 你有你講 Cockney, 佢有佢講 Scouse. 自從1970年代, BBC 甚至放棄再用 RP 標準考核廣播員。 今日嘅所謂 British Standard English, 喺好多英國語言學家心目中,已然並不要求任何一種指定口音,包括 RP, 亦即係話,口音 accent 同發音變異 pronunciation variant, 都唔應該係一種語言講得是否標準嘅衡量尺度。
但係我地個社會迷信考試,迷信發掘精英,迷信統一標準,迷信規範,連講野都唔例外。好啦,你夾硬規範,透過考試批佢一個U級,打上烙印,只會誘生反感,對於社會普遍語文水平嘅提升,非徒無益,而又害之。

人嘅語言面貌,一如容顏,總有美醜,一望而知,偏偏仲要喺佢個額頭上便刺青,標明等級,用意何在!?

世界上變體英語好多,譬如新加坡英語,如果引進RP標準,好多人唔知點樣開口講野!

世界上變體官話有兩種,譬如台灣國語,如果引進普通話標準,好多人唔知點樣開口講說話!

世界上變體廣州話有好幾種,譬如香港粵語,如果引進現今廣州標準,好多人唔知點樣開口發噏風!

好在中國國家語言文字工作委員會只製定普通話語音標準。廣州話被視為方言,似乎並冇加以「規範」,歷來未有官定標準。香港教育、考試當局似乎亦未從廣州地區引進權威語音專才。

如今有位居本地學術高地嘅專家,依據一部古韻書,即係《廣韻》,考核所有本地粵語字音,對認為錯誤而不能容忍者,予以重新訂正,編纂為字書,推行於教育及廣播系統。

反對者於是群起而攻之,號召為廣府話「救亡」。

我雖然並無譏笑對壘雙方「鴨食鴨骨」之意,但我講本地粵語從細講到大,從大講到老,如今竟然墜於五里霧中,不知何去何從。 一如唔知「鴨食鴨骨」嗰個變調之後,同陰上音值相等或者相若嘅第一個「鴨」字,應該如何處置;亦唔知亂讀會唔會顯示語文水平低落:

今人競勢,以才殺伐;勝者登台,敗者匿窟;豬噬豬頭,狗咬狗笏;牛食牛肉,鴨食鴨骨;惡言相詆,牙尖舌崛;難唔難睇?核唔核突?

本地教育系統嘅粵語音韻學專家要在全領域訂正粵音,所據韻書為宋朝陳彭年等人以《切韻》為依據,所「奉詔重修」嘅《(大宋重修)廣韻》。

喺呢度且不從精細處著眼,去質疑《廣韻》到底有冇條件作為訂正一種生謳謳嘅現行語音系統嘅標準,而係從大處隨便噏幾句。

我諗,如果《廣韻》足以作為現行本地粵方言字音嘅「宗祖」,佢冇乜野理由唔可以同時作為閩語、客語、贛語、湘語、吳語,甚至現行漢語標準語嘅共同宗祖,因為大概喺漢唐之世,就語音系統而言,南言北語當未至好似今日有噤大歧異。

如是者所有漢語方言各各返本還原,一一退歸古雅;能考則考,不能則擬;最終會喺漢唐,甚至周秦會合,至此各各大小方言必當相融為一,不亦美哉! 然而,茲事體大呀!

另外,粵語恐怕是必廢除陰陽之別,恢復全濁聲紐,方得盡善。 淨係呢樣就好鬼死有挑戰性啦!諗諗都過癮!

不過我又諗番轉頭,大概音韻學專家同教育系統都唔係要做到噤「激退」嘅,佢地絕對冇諗過要「謀殺廣府話」,只不過係深愛母語,並且迷上《廣韻》,又有啲妄自尊大,一一都過咗頭啫。

至於敵對一方,似乎只在感情用事,並未搵到敵人死穴,往往虛發其矢,徒勞無功。

計我話呢,廣府話點搞都唔會死嘅。承傳咗兩千年,歷盡滄桑,屹立不倒,邊會死得噤易呀!

沒有留言: